Cuviosul Seraphim Rose

iunie 7, 2008

Ortodoxia si Religia Viitorului – „Noua eră a Duhului Sfânt”


„Ortodoxia şi Religia Viitorului”

Ieromonah Serafim Rose

Trad: Mihaela Grosu

3. „Noua eră a Duhului Sfânt”


Nicolae Berdiaev (1874-1949)[1], nu ar fi fost niciodată considerat un credincios al Bisericii Ortodoxe în vremuri normale. El este de fapt un filosof umanist gnostic ce si-a găsit inspiratia mai curând în sectele „mistice” occidentale decât în izvoarele Ortodoxiei.


Faptul că el este numit în unele cercuri ortodoxe – chiar până în zilele noastre (1979, n.tr.) – „filosof ortodox” si chiar „teolog”, este o dovadă tristă a ignorantei religioase a fi vremurilor pe care le trăim. Vom cita în continuare din scrierile sale.[2]


Privind cu dispret la Sfintii Părinti si la „duhul monahal ascetic al Ortodoxiei istorice” cât si la întregul „Crestinism conservator care îndreaptă puterile sufletesti ale omului numai către înfrânare si mântuire”, Berdiaev este mai curând interesat de „Biserica interioară”, de „Biserica Duhului Sfânt”, de „acea viziune spirituală asupra vietii, care, în cursul secolului XVIII, si-a găsit expresia si sălasul în lojile masonice”. „Biserica – crede el – , se află doar într-un stadiu potential”, ea fiind „incompletă”, Berdiaev asteptând cu nerăbdare venirea unei „credinte ecumenice”, a unei „plinătăti de credintă” care să reunească nu doar diferitele formatiuni crestine (căci „Crestinismul trebuie să fie capabil să existe într-o mare varietate de forme în Biserica Universală”), ci si „adevărurile partiale ale tuturor ereziilor” si „toate activitătile umanist-creatoare ale omului modern… ca experientă religioasă consfintită în Duhul”.


Trăim vremurile aparitiei unui „Nou Crestinism”; ale unui „nou misticism, a cărui adâncime va depăsi nivelul pur-religios si care trebuie să înglobeze în sine toate religiile”. Căci „există o mare frătie spirituală… căreia îi apartin nu doar Bisericile Apusului si Răsăritului, ci si toti aceia ale căror vointe sunt îndreptate către Dumnezeu si către divin, adică toti aceia care aspiră la elevatie spirituală”- adică, precizăm noi, oameni apartinând tuturor religiilor, sectelor si ideologiilor religioase.


Berdiaev prezicea venirea unei „noi si finale revelatii dumnezeiesti”, a unei „noi ere a Duhului Sfânt”, resuscitând predictiile lui Gioacchino da Fiore[3], monahul latin din secolul al XII-lea, conform cărora marile ere a Tatălui (Vechiul Testament) si a Fiului (Noul Testament) vor face loc celei de a treia si finale „Era Duhului Sfânt”.


Berdiaev scrie: „Lumea se îndreaptă către o nouă spiritualitate si către un nou misticism; în ele nu va mai încăpea nimic din vechea viziune ascetică asupra vietii”. „Succesul miscării către unitatea crestină presupune ca însusi crestinismul să intre într-o epocă nouă, într-o noua si mai adâncă spiritualitate, ceea ce înseamnă o nouă revărsare a Duhului Sfânt”.


Aceste fantezii supra-ecumeniste nu au nimic de-a face cu crestinismul ortodox pe care Berdiaev de fapt îl dispretuia. Dar cine este constient de climatul religios al timpului actual vede că aceste fantezii corespund de fapt tendintelor majore ale gândirii religioase contemporane. Berdiaev pare într-adevăr să fi fost un „profet” sau cel putin să fi fost sensibil la un curent de gândire si simtire religioasă care nu erau foarte evidente în timpul vietii lui, dar care au devenit aproape dominante astăzi.


Auzim acum pretutindeni de „puternica miscare a Duhului Sfânt” iar un preot ortodox grec, Părintele Eusebius Stefanou, îi invită pe crestinii ortodocsi să se alăture acestei miscări atunci când scrie despre „puternica revărsare a Duhului Sfânt din zilele noastre”[4].


În aceeasi publicatie din Martie, 1972, p.8, co-editorul Ashanin invocă nu doar numele lui Berdiaev, ci si programul său: „Recomandăm cu căldură scrierile lui Nicolae Berdiaev, marele profet spiritual al epocii noastre. Acest geniu spiritual… (este) cel mai mare teolog al creativitătii spirituale… Acum germenele Ortodoxiei dă în sfârsit rod… Logosul divin al lui Dumnezeu dăruieste poporului Său o nouă întelegere a istoriei si misiunii sale în El. The Logos (este) vestitorul acestei noi ere, al acestei noi chemări a Ortodoxiei”.


[1] Cunoscut publicului român din numeroase articole apărute în reviste de cultură din traduceri, intre care consemnăm: Un nou ev-mediu, Arhidioceza Sibiu, 1936, trad. de prof. Măria Vartic, editie reprodusă la Editura Omniscop din Craiova în 1995; Sensul creatiei, Humanitas, 1992, trad. din b. rusă de Anca Oroveanu, Prefată, cronologie si bibliografie de Andrei Plesu; Filosofia lui Dostoievski, Iasi, Institutul European, 1992, trad. din B. rusă de Radu Părpăută; Adevăr si revelatie, Ed. de Vest, 1993, trad. din b. rusă, note si postfată de Ilie Gyurcsic.

[2] * După G. Gregerson, „Nicholas Berdiaev, Prophet of a New Age”, in Orthodox Life, Jordanville, N.Y., 1962, no. 6, unde sunt date referinte complete (n. ed.)

[3] ** Vezi capitolul „Gioacchino da Fiore: o nouă teologie a istoriei” in Mircea Eliade, Istoria Credintelor si Ideilor Religioase vol. III, Ed. stiintifică si Enciclopedică, 1988. (n. tr.)

[4] The Logos, January, 1972

13 comentarii »

  1. OPacat ca opera lui Berdeev e atat de putin cunoscuta in romana ca sa putem sa-l contrazigenm al trebui sa-l citim, pe Rose il gasesti la orice colt, pe Berdeev…mai putin

    Comentariu de mircea — decembrie 1, 2008 @ 7:41 pm | Răspunde

  2. Inseamna ca berdiaev are locul pe care-l merita .

    Comentariu de tutenes — octombrie 22, 2009 @ 11:44 am | Răspunde

  3. berdiaev …nush ce sa zic,,multe din scrierile lui pun accentul pe om…ca fiinta superioara..fiinta ce nu are nevoie de ajutorul dumnezeiesc…lucrul asta mi se pare revoltator!!!..ce e omul?..nimic,,,praf se alege din el…e mare si tare in timpul vietii dar tinind cont ca fiecare sintem datori cu o moarte…e tarina si-n tarina se intoarce,,,parerea mea:)

    Comentariu de ramira21 — decembrie 9, 2009 @ 1:07 am | Răspunde

    • Nu pune atat accentul pe om, cat pe libertatea absoluta a omului. Daca omul nu poate face absolut totul fara sa-i fie frica de o pedeapsa exterioara, cum poate el sa-l iubeasca vreodata pe Dumnezeu. El dezvolta cel mai bun discurs pentru iubirea Lui Dumnezeu.

      Comentariu de Mircea — aprilie 10, 2012 @ 9:51 am | Răspunde

      • E un discurs cel putin periculos si extrem de eretic ! Sa poate face omul absolut orice fara sa stie ca faptele lui au si o rasplata corecta si dreapta ??? Hm … Pai atunci unii precum stalin si hitler sunt incurajati ca de , crimele lor nu tre sa fie pedepsite .

        Comentariu de marin — aprilie 10, 2012 @ 6:57 pm

  4. Niciun profet nu e bine primit in tara sa, deci nu era de asteptat ca Berdiaev sa fie bine primit in Ortodoxie in special de catre cler. In sfarsit, nu vreau sa intru in detalii dar daca nu l-as fi cunoscut pe Berdiaev eu astazi nu m-as fi numit crestin.

    Comentariu de deepblue — ianuarie 15, 2010 @ 1:25 am | Răspunde

  5. Să afirmi că Berdiaev ar fi dispreţuit creştinismul ortodox e totuşi prea mult. I se pot pune în traistă foarte multe şi unele chiar pe bună-dreptate, dar…până aici nu se poate merge. E prea mult. Ortodoxia recentă, a devenit foarte refractară la critici şi nu numai la ele. Chiar şi simpla opinie că un nenorocot de popă care a colaborat cu securitatea ar trebui să mai lase patrahirul şi să candideze la primărie … este considerat un atac mârşav asupra dreptei şi sfintei biserici. Dar nu are nimeni nimic cu biserica ci cu acel nanorocit de popă care ciripea ce-i spunea creştinul la spovedanie. Hai să nu mai oblojim buboiul!!!

    Comentariu de Gabriel — aprilie 4, 2010 @ 3:08 pm | Răspunde

  6. Opiniile lui berdiaev sunt cele mai periculoase pentru crestinul ortodox .
    Acesta are doua feluri de dusmani- cei care sunt fatis impotriva ortodoxiei ( de care se fereste usor) si cei care se imbraca cu haina ortodoxiei , folosindu-se se aceasta pentru a-si propaga opiniile lor eretice si blasfemiatoare .
    berdiaev e din cel de-al doilea grup . Acela al lupilor in piele de oaie .

    Comentariu de tutenes — iulie 4, 2010 @ 2:38 pm | Răspunde

    • In ce piele era Patriarhul Teoctist cand se daramau biserici si Prea Sfintia Sa n-a depus o plangere oficiala?

      Comentariu de stefan — septembrie 23, 2012 @ 9:36 am | Răspunde

  7. Cuviosul Serafim Rose are frustrarile lui, chiar daca in privinta miscarii harismatice are dreptate.

    Comentariu de Mircea — aprilie 10, 2012 @ 9:55 am | Răspunde

    • Cuviosul Serafim Rose a fost om , cu pacatele si virtutile lui . Ai intalnit vreodata vreun om lipsit complet de frustrari ?
      Replica asta merge aplicata la orice om si aproape in orice context .

      Comentariu de marin — aprilie 10, 2012 @ 6:59 pm | Răspunde

  8. „Autoritarismul” în viața religioasă este tocmai căutarea într-o lume inferioară a criteriilor privind slujirea lumii superioare, criterii spirituale luate din lumea naturală; este manifestarea unei încrederi mai mari în exterior decât în interior, mai ales în constrângerea lumii naturale decât în libertatea lumii spirituale. Infailibilitatea Papei și gnoseologia kantiana, într-un anume sens sunt fenomenele aceluiaș ordin: căutarea justificării și a criteriului în afara deținerii adevărului. – N. Berdiaev „Spirit si Libertate”

    Comentariu de stefan — septembrie 23, 2012 @ 9:27 am | Răspunde

  9. […] El este de fapt un filosof umanist gnostic ce si-a găsit inspiratia mai curând în sectele „mistice” occidentale decât în izvoarele Ortodoxiei. Faptul că el este numit în unele cercuri ortodoxe – chiar până în zilele noastre (1979, n.tr.) – „filosof ortodox” si chiar „teolog”, este o dovadă tristă a ignorantei religioase a fi vremurilor pe care le trăim.  cuvseraphimrose.wordpress.com/ortodoxia-si-religia-viitorului […]

    Pingback de bOCA si Berdiaev – doi eretici inca la moda – sfintiinugresesc — aprilie 7, 2016 @ 6:15 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu

Blog la WordPress.com.