Cuviosul Seraphim Rose

Octombrie 12, 2008

Introducere la Apocalipsa Sf. Ioan – Un comentariu ortodox (5)

„Apocalipsa Sfântului Ioan. Un Comentariu Ortodox”

De Arhiepiscop Averchie Tauşev

Editura Sophia, Bucuresti, 2005


Apocalipsa – cartea vremurilor noastre

Pr. Seraphim Rose

Apocalipsa este o descriere mistică a viitorului Bisericii lui Hristos şi a lumii întregi; ea descrie lupta Bisericii împotriva tuturor duşmanilor săi şi biruinţa finală asupra lor. Astfel, lectura acestei cărţi este o mare mângâiere, mai cu seamă în vremuri de persecuţie şi descurajare pentru creştini, aşa cum sunt vremurile noastre. Evenimentele istorice pe care le vedem petrecându-se în jurul nostru fac parte din întregul context al luptei Bisericii împotriva puterilor răului, al biruinţei finale a ei şi a începutului veşnicei Împărăţii a cerurilor.

Membrii Bisericii de catacombă din Rusia de astăzi se consideră a fi în postura femeii alungate în pustie (Apocalipsa, cap. 12) şi astfel dobândesc putere de la Dumnezeu în încercările lor cele mai dificile. Atunci când puterile răului ajung să ia o formă atât de puternica, precum este aceea a unei guvernări ateiste totalitare, este foarte uşor să renunţi la luptă dacă nu ai perspectiva sensului aceste aparente biruinţe a răului şi cunoaşterea faptului că biruinţa finală aparţine binelui şi Bisericii lui Hristos.

Biserica din primele veacuri creştine a manifestat un mare interes pentru această carte, întrucât se părea că evenimentele descrise în ea sunt pe cale să se împlinească. Cu toate acestea, tentaţia hiliasmului, în care au căzut chiar şi unii dintre părinţii timpurii ai Bisericii (Sfântul Irineu de Lyon, Sfântul Iustin Martirul si Filosoful), împreună cu o stare de pace şi stabilitate din timpul lui Constantin, când întreg imperiul devenise creştin, au dus la o diminuare a gândirii apocaliptice în Biserică şi la o neglijare a cărţii. Chiar şi situarea ei în canonul Noului Testament era incertă până în secolul IV, iar unii dintre marii Părinţi ai Bisericii abia o menţionează. Aşa cum afirmă Arhiepiscopul Averchie, aceasta este singura carte a Noului Testament care nu este cuprinsă în canonul citirilor scripturistice din timpul slujbelor bisericeşti, chiar dacă Tipicul bisericesc o aşează într-o slujbă rareori sau deloc săvârşită în zilele noastre (la slujba Miezonopticii de sâmbătă noaptea sunt rânduite să fie citite în ordine toate epistolele Noului Testament şi Apocalipsa, între Vecernie şi Utrenie, începând cu Duminica Tuturor Sfinţilor).

Unii dintre marii Părinţi ai Bisericii s-au folosit totuşi de textul Apocalipsei. Printre Părinţii secolelor al III-lea şi al IV-lea putem menţiona pe: Sfântul Ipolit al Romei, Sfântul Ciprian al Cartaginei, Sfântul Grigorie Teologul, Sfântul Ambrozie al Milanului, Sfântul Atanasie cel Mare, Sfântul Chiril al Ierusalimului şi Fericitul Augustin. Unele tâlcuiri la Apocalipsă ale acestuia vor fi redate în notele de subsol.

Unul dintre cele mai de seamă comentarii patristice ale cărţii este cel al Sfântului Andrei al Cezareei din secolul al V-lea, care îndepărtează interpretările eronate din primele secole şi înfăţişează viziunea ortodoxă în aceste privinţe, cum ar fi „mia de ani” a stăpânirii lui Hristos şi a sfinţilor Lui (cap. 20).  În lucrarea de faţă, pe lângă comentariul Sfântului Andrei, Arhiepiscopul Averchie s-a folosit şi de învăţătura ortodoxă rusă despre Apocalipsă din secolele al XIX-lea şi al XX-lea precum şi de propriile reflecţii despre evenimentele apocaliptice din timpurile noastre.

Se pare că trăim într-adevăr ultimele veacuri ale acestei lumi, când profeţiile Apocalipsei despre sfârşitul ei încep să se împlinească. Fără îndoială, este timpul potrivit – mai ales din perspectiva multitudinii interpretărilor eronate despre această carte răspândite în mentalitatea contemporană – pentru un comentariu ortodox complet al acesteia.

Fie ca creştinii ortodocşi să dobândească prin citirea acestui comentariu o conştiinţă trează a semnelor acestor vremuri şi să înveţe să se pregătească pentru a răbda până la capăt încercările grele şi necazurile care vor veni asupra noastră!

Textul Scripturistic folosit în această carte este preluat după versiunea King James a Noului Testament. Întrucât înţelegerea Apocalipsei este în strânsă legătură cu celelalte texte ale cărţilor Bibliei, textele paralelele citate sunt redate în întregime la sfârşitul fiecărui capitol în ordinea în care au apărut în comentariu. Aceste citate sunt preluate pentru Noul Testament din versiunea King James, iar pentru Vechiul Testament din aceeaşi versiune, cu excepţia celor care aparţin Septuagintei (editura Bayter & Sons) şi menţionate ca atare.

Comentariul Arhiepiscopului Averchie nu cuprinde textul integral al Apocalipsei pe care l-a tâlcuit. Însă în traducerea de faţă este prezentat întregul text, astfel încât comentariul se desfăşoară verset cu verset. În unele situaţii, materialul explicativ pe care Arhiepiscopul Averchie nu l-a citat, a fost adăugat pentru a oferi o interpretare a fiecărui verset. Totuşi, scopul autorului şi al traducătorului nu a fost acela de a realiza o interpretare exhaustivă a Apocalipsei (care ar necesita un volum mult mai mare de pagini), ci mai degrabă de a pune la dispoziţia creştinilor ortodocşi ai acestor vremuri un ghid practc pentru ei.

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: