Cuviosul Seraphim Rose

Octombrie 1, 2008

Un adevărat convertit ortodox din rândul intelectualităţii ruse (6)

„Teologie Apologetică ortodoxă”

Ivan Mihailovici Andreev

Editura Sophia, Bucureşti,2003

Un adevărat convertit ortodox din rândul intelectualităţii ruse

de părintele Serafim Rose

6. Părintele Martir Teodor Andreev

Askoldov a fost cel care i-a făcut cunoscută lui Andreev prima dintre cele mai stricte influenţe „bisericeşti” din viaţa sa intelectuală şi spirituală, profesorul (mai târziu, preotul) Teodor K. Andreev, al cărui nume de familie urma să şi-l ia din respect profund pentru el.  Iată cum descrie Andreev prima sa impresie despre în legătură cu acest tânăr profesor strălucit: „Între anii 1921-1922, profesorul T.K. Andreev ţinea uneori prelegeri sau, mai frecvent, dezbateri. Foarte frapantă a fost conferinţa sa de la „Casa oamenilor de ştiinţă” de după prelegerea profesorului N. Lossky, din 1921, cu titlul „Despre natura satanicului”, când tânărul profesor, cu o convingere vastă şi cu o erudiţie vastă, l-a criticat pe renumitul filosof Lossky citind, cum s-ar spune o contra-prelegere pe tema „Originii răului”. Aceasta era, poate prima ciocnire clară de care Andreev avea parte în anii săi de maturitate, între înţelepciunea lumii, pe care el o tot urmase până atunci, şi înţelepciunea Bisericii, care începea acum să-i cuprindă mintea şi sufletul.

Mai târziu, în 1924, după ce a activat foarte puţin timp ca psihiatru la Spitalul Militar Nikolaevski, ca profesor la Universitatea din Petersburg şi ca profesor instructor de literatură într-un Colegiu de Juniori din Petrograd (liceu, Andreev a locuit într-un sanatoriul lângă Tsarskoe Selo (împărţind o camera cu Askoldov), unde mulţi dintre rezidenţi erau fii duhovniceşti ai părintelui Teodor Andreev, de curând hirotonit. Aici se purtau frecvent discuţii religioase şi filosofice, iar părintele Teodor însuşi (şi Andreev după el) se maturiza vizibil în latura strict ortodoxă a filosofiei sale, considerându-l pe fostul său profesor şi prieten, părintele Pavel Florenski, a fi mai degrabă neortodox. Părintele Teodor preda Teologia Dogmatică, şi Liturgica în cadrul”Cursurilor pastorale” care fuseseră înfiinţate în Petrograd de un număr de profesori de teologie, ca răspuns la alte şcoli teologice rămase în oraş, un institut teologic „liberal”, şi unul „reînnoit”. Andreev a studiat la această „academie teologică” din 1924 până în 1928, şi tot aici şi-a primit diploma teologică de „catacombă”.

În tot acest răstimp, o altă influenţă bisericească asupra lui Andreev a avut-o şi părintele Serghei Tihomirov, părinte duhovnicesc atât al lui, cât şi al lui Askoldov. Acesta era un vizitator frecvent al Mânăstirii Optina şi avea o legătură duhovnicească cu părinţii acestei mânăstiri. Tot în aceşti ani, începând cu momentul când atât Andreev, cât şi Askoldov şi-au pierdut catedrele din Universitate şi au predat în şcoli tehnice şi în licee, cei doi au început să alcătuiască grupuri filosofico-religioase cu cei mai buni dintre elevii lor, împărtăşindu-le concepţia lor ortodoxă despre lume, dăruindu-le cărţi din biblioteca lor şi entuziasmul lor pentru problemele religioase importante. Din rândul acestor grupuri s-a format, în 1926, o „Frăţie a Sfântului Serafim de Sarov” – semn al direcţiei către care îi purta creşterea lor religioasă.

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: