Cuviosul Seraphim Rose

Septembrie 28, 2008

Introducere la Apocalipsa Sf. Ioan – Un comentariu ortodox (2)

„Apocalipsa Sfântului Ioan. Un Comentariu Ortodox”

De Arhiepiscop Averchie Tauşev

Editura Sophia, Bucuresti, 2005

Introducere

Pr. Seraphim Rose

Reprezentările şi simbolurile dificile ale Apocalipsei sunt foarte bine analizate în comentariul demn de încredere al Arhiepiscopului Averchie, care a considerat ca prim izvor al studiului său un comentariu din secolul al V-lea al Sf. Andrei de Cezareea, care la rândul lui cuprinde  primele comentarii patristice despre această carte (unele dintre acestea nu se mai păstrează). De asemenea în abordarea acestei cărţi ne vor fi de folos şi câteva reguli de bază care se utilizează în interpretarea Sfintei Scripturi.

1.     În unele cazuri, Scriptura însăşi ne tâlcuieşte reprezentările dificile. Spre exemplu, în Apocalipsa, când Domnul nostru Iisus Hristos s-a arătat în prima vedenie în mijlocul a şapte sfeşnice de aur având în mâna sa dreaptă şapte stele, El Însuşi îi lămureşte Sfântului Ioan înţelesul acestor  două imagini simbolice. În mod asemănător, îngerii care i s-au arătat profetului Daniel i-au tâlcuit unele simboluri din viziunea sa (Daneil 7, 16-27; 8 16-26 etc); aceste simboluri sunt legate şi de conţinutul apocalipsei.

2.     Textele paralele din alte cărţi ale Scripturii fac lumină asupra reprezentărilor dificile ale Apocalipsei sau chiar le tâlcuiesc. În această privinţă ne sunt de folos mai ales cartea lui Daniel şi cărţile altor profeţi din Vechiul Testament; la fel şi cărţile Noului Testament în care este descrisă venirea lui Antihrist. Faptul că există o mulţime de comentarii ortodoxe la aceste cărţi suplineşte puţinătatea celor referitoare la Apocalipsa.

3.     Cunoaşterea întregii învăţături ortodoxe şi în special a eshatologiei (dogma despre sfârşitul lumii acesteia) este absolut necesară pentru studierea Apocalipsei. Neavând-o, tâlcuitorii protestanţi au ajuns la o mulţime de interpretări cu totul fanteziste despre Apocalipsă (de exemplu: conceptele de „mileniu” şi „răpire”, etc) care îndepărtează cititorii de la înţelegerea corectă şi, de cele mai multe ori, îi pregătesc de fapt pentru primirea lui antihrist în locul lui Hristos. Relatarea generală a evenimentelor anterioare şi simultane ale sfârşitului lumii, descrise în celelalte cărţi  ale Noului Testament (Matei, cap. 24-25; Marcu, cap. 13; Luca, cap. 21; II Petru, cap. 3; II Timotei, cap. 4; I Tesaloniceni, cap. 4-5; II Tesaloniceni, cap. 2; Romani, cap. I; I Corinteni, cap. 15 – toate înţelese în conformitate cu tâlcuirile Sfinţilor Părinţi ai Bisericii) conturează liniile generale ale învăţăturii eshatologice creştine, care aşează în contextul lor firesc din punct de vedere dogmatic şi istoric evenimentele din Apocalipsă.

4.     De ajutor este şi studiul cărţii în sine: autorul, timpul şi locul scrierii şi mai cu seamă scopul ei – toate acestea însă în contextul tradiţiei şi credinţei ortodoxe, nu în spiritul criticii raţionaliste specifice vremurilor noastre, care deformează sensul cărţii de dragul de a se conforma ţinutei academice. Introducerea Arhiepiscopului Averchie oferă cititorilor ortodocşi posibilitatea acestui studiu.

5.     Cunoaşterea limbilor vechi, a geografiei, a istoriei, a arheologiei, poate uneori să facă lumină asupra diferitelor pasaje ale Scripturii.

6.     Mai cu seamă decât cunoaşterea ştiinţifică de orice profil este perspectiva de ansamblu asupra istoriei şi culturii şi filosofiei acestora. Pentru înţelegerea unora dintre viziunile Apocalipsei (şi ale cărţii lui Daniel din Vechiul Testament, de care este strâns legată) este necesară o perspectivă a modului în care se succed stăpânirile lumeşti cât şi asupra împărăţiei nepieritoare  a lui Hristos, care se va instaura în locul acestora. Persoana antihristului poate fi mai bine înţeleasă prin studierea tiranilor Antichităţii (precum Antioh Epifanie) şi a stăpânilor modernităţii (adevăraţii premergători ai antihristului) care au încercat să cucerească lumea: Napoleon, Hitler şi comunismul.

Având aceste îndrumări, conţinutul Apocalipsei, deşi uneori dificil, poate fi înţeles destul de bine. Totuşi, fiindcă are multe simboluri şi sensuri figurate, vom face referire la diferitele niveluri de înţelegere a Sfintei Scripturi.

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: