Cuviosul Seraphim Rose

Septembrie 20, 2008

Un adevărat convertit ortodox din rândul intelectualităţii ruse (1)

„Teologie Apologetică ortodoxă”

Ivan Mihailovici Andreev

Editura Sophia, Bucureşti,2003

Un adevărat convertit ortodox din rândul intelectualităţii ruse

de părintele Serafim Rose

1. Intelectualitatea rusă

În zorii secolului al XX-lea, clasa intelectuală rusă – intelectualitatea – rătăcise departe de rădă­cinile creştin ortodoxe ale vieţii tradiţionale ruse. începuturile promiţătoare de la jumătatea secolu­lui al XX-lea ale unei filosofii adevărate, capabile să înfrunte provocarea ideilor apusene, (Kireevski, Homiakov) au avut puţini adepţi. Cu câteva excepţii (cum este Constantin Leontiev), intelec­tualitatea rusă din a doua jumătate a secolului al XX-lea s-a îndepărtat foarte mult de Biserica Ortodoxă, întorcându-se  din ce în ce mai mult spre ideile revoluţionare apusene, ce au culminat cu materialismul şi marxismul. Reacţia firească îm­potriva acestui materialism de la finele secolului al XX-lea nu a luat o formă ortodoxă. Puternica filozofie religioasă a lui Vladimir Soloviov i-a determinat pe mulţi să se întoarcă la o religie de clasă – dar la o religie „liberă” şi nu la ortodoxia tradiţiei ruse şi bizantine. Prin urmare, „renaşterea” religioasă rusă a începutului de secol XX a fost străină de Ortodoxie; a fost un curent al „liberei gândiri” religioase, care a pregătit terenul pentru „reconstrucţie” în Rusia şi pentru „liberalism” religios în diasporă.

În mintea multor oameni rămâne impresia că intelectualitatea rusă şi chiar cea religioasă este, de fapt, o gândire liberă modernistă, renovatoare, chiar şi atunci când membrii ei intră în rândurile clerului ortodox, în timp ce lor li se opun numai „cercuri bisericeşti înguste”, care nu au nici o „creativitate”, ci doar păstrează tradiţia bisericească a trecutului, neavând nici un răspuns pentru „problemele timpului”.

O asemenea viziune foarte simplificată nu face dreptate integrităţii păstrătorilor adevăraţi ai tradiţiei, care transmit filosofia patristică ortodoxă a vieţii fără marile crize şi „convertiri” şi fără fanfara intelectualităţii şi într-adevăr duc la bun sfârşit o sarcină solicitantă şi dificilă trăind şi transmi­ţând această filosofie împotriva tuturor atacurilor lumii modeme; nici nu se acordă suficientă aten­ţie acelor membri ai intelectualităţii a căror con­vertire de la materialism şi ideile apusene a fost totală şi nu doar parţială şi care de aceea se în­scriu printre păstrătorii tradiţiei, încetând a mai fi membri ai intelectualităţii rebele.

Convertiţii aceştia din urmă sunt încontinuu şi cu precădere renegaţi de către intelectualitatea li­berală, iar concepţiile lor nu sunt considerate dem­ne de respect. Însă experienţa lor de dezvoltare spirituală şi filosofică este de mare valoare atât pentru tinerii ruşi, cât şi pentru convertiţii apu­seni, a căror experienţă, în timpurile noastre, este mult mai apropiată de a lor decât de a acelora care nu s-au revoltat niciodată. Un astfel de convertit, exemplu inspirator pentru timpurile noastre, a fost şi I. M. Andreev, a cărui convertire şi creştere spirituală poate fi urmărită în cea mai mare parte în fragmente din propriile scrieri.

Anunțuri

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: