Cuviosul Seraphim Rose

Iulie 19, 2008

Ortodoxia si Religia Viitorului – „Yoga crestină”

„Ortodoxia şi Religia Viitorului”

Ieromonah Serafim Rose

Trad: Mihaela Grosu


„Yoga crestină”

Yoga hindusă este cunoscută în Vest de mai multe decenii, ea dând nastere, mai ales în America, nenumăratelor secte si mai ales nenumăratelor forme de fizioterapii, care nu-si afirmă nici un continut religios.

Acum aproape douăzeci de ani, un călugăr francez benedictin si-a notat experientele încercate, pe când se străduia să facă din Yoga o practică crestină. Descrierile ce urmează sunt luate din cartea lui.[1]

Yoga hindusă este o practică ce presupune o viată disciplinată până la asceză, care include controlul respiratiei si anumite pozitii fizice, ce produc o stare de relaxare, stare ce favorizează efortul de meditatie. Cu ajutorul „mantrelor” si diferitelor rostiri de formule sacre se obtine o concentrare psihică mai bună.

Esentială în yoga nu este atât disciplina în sine, cât meditatia la care trebuie să se ajungă. Autorul are dreptate, atunci când scrie: „Scopurile pe care le urmăreste yoga hindusă sunt strict spirituale. A uita acest fapt si a retine doar aspectul fizic al acestei discipline străvechi, prin care să se urmărească doar frumusetea si sănătatea fizică, echivalează cu o trădare”. Trebuie însă să se stie că cel care nu urmăreste decât aspectul fizic al practicii Yoga, se predispune deja către anumite atitudini spirituale si chiar experiente, de care nici măcar nu este constient, după cum se va vedea în continuare.

Acelasi autor spune mai departe: „Arta unui yoghin este aceea de a obtine tăcerea totală, de a se goli de orice gânduri si iluzii, de a elimina si uita toate ideile pe care le-a nutrit vreodată, cu exceptia uneia: că sinele adevărat al omului este de natură divină, că el (omul) însusi este Dumnezeu si că restul este tăcere”.

Bineînteles că aceasta nu este o idee crestină, ci una păgână. Căci scopul „Yogăi crestine” este de a folosi tehnica yoga sub numele de „meditatie crestină”, pentru a obtine efecte de relaxare, multumire si pasivitate mentală, care să favorizeze receptarea fără impedimente a ideilor si experientelor cu finalitate demonică. „De îndată ce veti executa respectiva „mudra” sau „asana” (pozitii yoga) corpul dumneavoastră se va relaxa si vă va cuprinde o senzatie generală de bine”.

Exercitiile produc „un efect de un calm exceptional”. „Relaxarea generală se instalează încă de la început, cu o senzatie foarte durabilă de bine si chiar euforică. Dacă nervii ne sunt tensionati si surmenati, ei, prin aceste exercitii, se calmează si oboseala dispare în scurt timp”. „Scopul eforturilor unui yoghin este acela de a-si amuti sinea gânditoare si de a închide ochii în fata tuturor ispitelor”.

Starea euforică pe care o produce yoga „se poate numi foarte bine: o stare de sănătate, care ne îngăduie să facem mai mult si mai bine pe plan fizic mai întâi, apoi pe planul spiritual al religiei crestine. Cuvântul cel mai apt să descrie această stare, este acela de multumire; o multumire atât trupească, cât si sufletească, care ne predispune…la o viată spirituală”.

Această stare schimbă întreaga personalitate a celui ce o încearcă: „Hatha Yoga influentează caracterul în bine. După câteva săptămâni de exercitii, persoana adultă admite că nu se mai recunoaste pe sine, si oricine va putea constata schimbări în modul său de a fi si de a reactiona. El este mai blând si mai întelegător. Primeste cu calm orice întâmplare. Este multumit… Întreaga sa personalitate este schimbată si el însusi si-o simte din ce în ce mai deschisă; de aici decurge o conditie aproape permanentă de euforie si de „multumire””.

Dar acestea nu sunt decât fazele intermediare premergătoare atingerii scopului, la care se ajunge nu după mult timp. „Devenind în doar câteva săptămâni foarte contemplativ, am observat că rugăciunea mea capătă caracteristici cu totul noi”.

Ajungând la o stare extraordinară de calm, autorul remarcă „usurinta cu care se putea concentra asupra unui obiect oarecare”. El devenea „mai receptiv la impulsurile si sugestiile ce-i veneau din cer”. „Prin practica Yoga persoana devine mai receptivă si mai suplă în gândire, si astfel mai deschisă fată de schimburile personale dintre suflet si Dumnezeu, care sunt semnele unei vieti cu adevărat mistice”. Chiar si pentru un „yoghin începător” rugăciunea este „dulce” si „îmbrătisează omul în întregime”.

Persoana este relaxată si „gata să vibreze la atingerea Duhului Sfânt, si să primească cu bucurie ceea ce Dumnezeu, în bunătatea Sa, binevoieste să ne lase să simtim”. „Ne vom pregăti fiinta, astfel încât ea să fie în permanentă pregătită pentru această cuprindere, această apucare, care este, fără îndoială, cea mai înaltă formă a contemplatiei crestine”. „În fiecare zi exercitiile si întreaga disciplină Yoga facilitează curgerea în mine a harului lui Hristos. Foamea de Dumnezeu creste în permanentă, la fel si setea mea de dreptate si dorinta arzătoare de a fi crestin în adevăratul sens al cuvântului”.


Oricine întelege natura înselăciunii diavolesti sau a falsei experiente duhovnicesti (vezi mai jos capitolul despre „Înselăciunea diavolească”) si va identifica în descrierea acestei mostre de „Yoga crestină” tocmai trăsăturile persoanei, care, din punct de vedere spiritual, rătăceste, fie în directia religiilor păgâne, fie în cea a experientelor „crestine” sectare. În amândouă aceste directii avem de-a face cu aceeasi „deschidere” si cu aceeasi dorintă de a fi „cuprins” sau „apucat” de un „duh”; aceeasi căutare, nu de Dumnezeu, ci de „consolări spirituale”, aceeasi auto-intoxicare care este luată drept „stare de gratie”; aceeasi usurintă de necrezut cu care oricine devine deodată „contemplativ” si „mistic”; aceleasi „revelatii mistice” si stări pseudo-spirituale.

Acestea sunt trăsăturile distinctive ale tuturor acelora care se află în această stare aparte de înselăciune diavolească. Însă autorul acestei asa-zise „Yoga crestină”, fiind călugăr benedictin, mai adaugă niste „meditatii” speciale, atât de grăitoare pentru duhul „misticii” romano catolice din ultimele sute de ani, în care este îngăduit jocul pe teme crestin al tuturor fanteziilor.

Astfel, în urma meditatiei pe o temă din slujba catolică de Crăciun, el începe „să vadă” Pruncul în bratele Mamei Sale: „Privesc; nimic altceva. Idei, imagini, asociatii de idei: Mântuitor-Rege-Lumină-Nimb-Păstor-Prunc, – din nou Lumină – se perindă unele după altele si trec pe lângă mine… Toate aceste piese dintr-un joc magic de cuburi puse la un loc îmi naste în minte o idee… o viziune tăcută a întregului mister al Nasterii lui Hristos”.

Orice persoană, cât de putin avizată asupra trăirii duhovnicesti ortodoxe, vede că acest biet „yoghin crestin” este victima unor demoni mai mărunti, care îi pândesc pe căutătorii de „experiente spirituale”. El nici măcar n-a văzut un „înger de lumină”, ci a căzut pradă propriilor sale „închipuiri religioase”, produse de o minte bolnavă si de o inimă total nepregătite pentru purtarea unui război nevăzut contra înselăciunilor diavolesti.

Astfel de „meditatii” se practică astăzi într-un număr important de mânăstiri romano-catolice. Faptul că această carte se încheie cu un articol semnat de traducătorul francez al Filocaliei, dându-se chiar si câteva fragmente de texte filocalice, nu demonstrează altceva decât prăpastia care îi desparte pe acesti diletanti de adevărata spiritualitate ortodoxă, spiritualitate ce rămâne cu desăvârsire ascunsă de ochii „înteleptilor” contemporani, care nu îi pricep nici măcar limbajul.

O indicatie suficientă pentru incompetenta autorului de a recepta corect mesajul Filocaliei, este că el numeste „rugăciune a inimii”, gestul facil de a recita silabe în ritmul bătăilor inimii. Or, în traditia patristică ortodoxă rugăciunea inimii este una din cele mai înalte forme de rugăciune, dobândită foarte rar de monahi, după multi ani de nevointe ascetice si sub îndrumarea unui duhovnic încercat.

Vom comenta pe larg pericolul practicării acestei yoga asa-zise crestin, când vom vedea că are trăsături comune cu alte forme de meditatie orientală, care li se oferă credinciosilor crestini din zilele noastre.


[1] J.M. Dechanet, Christian Yoga; Harper & Row, N.Y., 1972, prima trad. engleză a apărut în 1960

3 comentarii »

  1. Cat adevar!
    Este incredibil cat de subtile sunt atacurile celui rau.
    Marturisesc ca , in urma cu multi ani, citind „7 ani apocaliptici” am inceput sa cred ca , intradevar s-ar putea sa existe Shambala, adica acea civilizatie subterana. Mintile neincercate sunt usor de inselat, mai ales ca toate aceste practici straine au „solutii perfecte pentru orice si imediate”.

    Comentariu de Gabriela_Li — Iulie 29, 2008 @ 1:26 pm | Răspunde

  2. Gabriela:
    aceste practici straine au “solutii perfecte pentru orice si imediate” … daca studiati bine anumite practici orientale ve-ti vedea ca prevad un parcurs disciplinat, exercitii de disciplina si autocontrol , extinderea sensibilitatii si pentru a reusi sa discerne gandul diavolesc de propriul gand….

    P.S. referimente : Tao Yoga , Mantak Chia

    Comentariu de Yoga — Ianuarie 1, 2009 @ 10:54 pm | Răspunde

  3. Krishna e o plasmuire ridicata (sau coborata) la rang de avatar.
    Nici macar in cazul asta nu exista constiinta proprie, avatarul e un banal instrument.

    Siddhartha Gautama – Buddha, nu are texte cu Divinitatea, zeitatile bune sau rele sunt iluzorii, a stat mititelul si a meditat asupra vietii si poc s-a iluminat singurel fara nici un fel de ajutor. I-a rasarit in minte ideea precum ca si existenta/viata e o iluzie (maya).

    Minciuna cu yoga laica sau stiintifica, pentru “viata armonioasa” e o scorneala a maestrilor paganismului, intretinuta si cu ajutorul ucenicilor lor, racolati din tarile cu traditie crestina. Se cauta anihilarea capacitatii de gandire critica a individului, astfel se deschide calea catre apostazie.

    Comentariu de mihailandrei — August 16, 2010 @ 8:53 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: