Cuviosul Seraphim Rose

Iunie 27, 2008

Ortodoxia si Religia Viitorului – Scopul Hinduismului: „Religia Universală”

„Ortodoxia şi Religia Viitorului”

Ieromonah Serafim Rose

Trad: Mihaela Grosu


ASALTUL HINDUISMULUI ASUPRA CRESTINISMULUI

Toti dumnezeii neamurilor sunt idoli


(Psalm 95,5)


5. Scopul Hinduismului: „Religia Universală”


Nu mi-a venit să cred când am văzut ce avans colosal căpătase hinduismul pe teritoriul credintei crestine în timpul cât eu o abandonasem. Eu am descoperit toate aceste schimbări fără efort, tocmai pentru faptul că în toti acesti douăzeci de ani am fost practic izolată din punct de vedere intelectual de restul lumii, pentru că mă subordonasem filtru totul gurului meu. Trebuia să respect cu strictete toate prescriptiile lui, indiferent cât de severe, fără înteles sau absurde mi se păreau. Printre ele se afla si interzicerea de a citi cărti cu continut crestin sau de a sta de vorbă cu crestinii, în pofida vorbăriei lor despre adevărul religiilor, swamii stiu că Hristos este dusmanul lor de neînvins.


Deci, douăzeci de ani nu am făcut altceva, decât să studiez filozofia orientală si să practic ascetismul hindus. Gurul mi-a trasat să urmez cursuri universitare si să obtin o diplomă în filozofie si antropologie. Dar privind retrospectiv, acele studii nu au constituit altceva decât o diversiune, care să-mi dea sentimentul că fac ceva foarte important, adevărata activitate fiind de fapt timpul petrecut cu swami si cel în care puneam în practică învătăturile Vedanta.


Misiunea trasată de Swami Vivekananda s-a îndeplinit te mai toate aspectele ei. Un singur punct a rămas încă nerezolvat: instaurarea unei religii universale. Iar instaurarea unei astfel de religii în lume va echivala cu victoria finală a diavolului, pentru că „Religia Universală” nu are voie să contină „nici o idee individualistă si sectară”, ea nemaimentinând din crestinism decât o terminologie goală.


Instaurarea „Religiei Universale” va trebui să echivaleze cu conflagratia totală a crestinismului. Si aduc aici, spre ilustrare, opera preotului iezuit Theillard de Chardin, care deja fundamentează „Noul Crestinism” tocmai în termenii în care Swami Vivekananda îsi specifică propria sa „Religie Universală”.
Theillard de Chardin constituie un caz special tocmai pentru faptul că, spre deosebire de teologii catolici traditionalisti, el este foarte apreciat de clerul catolic academic, care însă, după părerea mea, fie nu au nici o idee despre ceea ce este de fapt opera lui Theillard, fie că se prefac că nu văd.

Această operă plagiază în mare parte doctrincle Vedanta si Tantra, pe care le combină în liantul unui jargon de sonoritate crestină si le prezintă apoi sub masca de mare efect a evolutionismului.


Iată un citat: „Lumea în care trăiesc devine dumnezeiască. Si totusi focul ei nu mă arde, iar apele ei nu mă topesc. Căci, spre deosebire de formele false ale unui monism care să mă împingă spre un inconstient al pasivitătii, eu descopăr un pan-crestinism care mă conduce printr-un proces intens de disociere, la o unificare finală. Voi ajunge la spirit doar prin cea mai adâncă si totală dezlăntuire a fortelor materiei… Mărturisesc că, urmând exemplul Dumnezeului întrupat, Care mi S-a revelat în credinia catolică, nu pot să mă mântuiesc, decât unindu-mă cu Universul”.


Aceasta ce nu este altceva decât cel mai pur hinduism! Are câte putin din toate: un vers din una din Upanisade si bucăti din câteva sisteme filozofice împreună cu practicile lor.


Într-o conferintă de presă a prelatului Arrupe, generalul „Societătii lui Iisus”, care a avut loc în iunie 1965, lui Theillard de Chardin i s-a luat apărarea pe temeiul că „nu este teolog sau filosof de profesie, si, deci, poate să nu fie constient de toate implicatiile teologice si filozofice pe care le pot căpăta intuitiile sale”. După care, respectivul prelat l-a lăudat pe Theillard de Chardin, astfel:


„Părintele Theillard este una din marile voci ale gândirii filozofice contemporane, iar succesul său nu trebuie să ne mire. Marele lui merit este acela de a fi reusit să reconcilieze stiinta si credinta religioasă”. Iar modul în care a reusit el aceasta, adaug eu, este prin fundamentarea unei noi religii.


Iată ce spune Theillard însusi: „Noua religie nu va fi a altceva decât vechiul nostru crestinism, dar îmbogătit cu un suflu nou ce provine din evolutia firească si legitimă a dogmelor sale în contactul lor cu noile idei ce apar în societate”. Să examinăm în această lumină „Religia Universală” a lui Vivekananda, alături de „Noul Crestinism” al lui Theillard. Asa cum este ea propusă de Vivekananda, „Religia Universală” trebuie să aibă cinci caracteristici.


În primul rând trebuie să fie stiintifică si construită pe principiul legilor spirituale, adică va fi o religie adevărată si stiintifică. Căci într-adevăr, atât Vivekananda, cât si Theillard folosesc scientismul teoretic ca articole de credintă.


În, al doilea rând, fundamentul său este , unul evolutionist. Sau, în cuvintele lui Theillard: „O formă religioasă necunoscută până acum, una pe care nimeni nu a putut până în prezent să o imagineze sau să o descrie, Pentru că universul nu era destul de larg si de organic să o încapă. O nouă formă de religie ia fiintă acum în inimile oamenilor, dintr-o sământă semănată de ideea de evolutie”. Si în continuare: „Păcatul originar… este un concept care ne leagă de mâini si de picioare si ne goleste sângele din vene” pentru că ,”asa cum este el formulat acum apare ca un concept static, ce reprezintă un anacronism pentru sistemul nostru evolutionist de gândire”.


Este locul să afirmăm aici că acest concept pseudoreligios de „evolutie” pe care Crestinismul l-a respins întotdeauna, este de milenii un concept constitutiv al gândirii hinduse si el nu lipseste din nici una din aplicările ei practice.


În al treilea rând, „Religia Universală” nu prezintă în centrul ei nici o personalitate unificatoare, ci ea este fondată de niste „principii eterne”. Theillard este în mod cert pe drumul spre un Dumnezeu impersonal, când scrie: „Hristos îmi devine din ce în ce mai indispensabil… dar în acelasi timp, persoana istorică a lui Hristos îmi devine din ce în ce mai lipsite de substantă si mai indistinctă”. „Viziunea mea despre El mă poartă din ce în ce mai sus pe axa ortodoxiei”.


Ne pare rău să spunem, dar acest spirit al unui „Hristos” nonistoric este „ortodoxie” hindusă, nu crestină.


În al patrulea rând, scopul principal al „Religiei Universale” este acela de a satisface nevoile spirituale ale diferitelor tipuri de caractere umane; lucru ce nu poate fi oferit de asa zisele religii individualiste si sectare. În viziunea lui Teillard de Chardin, Crestinismul însusi este o astfel de religie, pentru că el nu răspunde tuturor tipurilor de aspiratii religioase. Iată cum îsi exprimă el nemultumirea sa: „Crestinismul rămâne în continuare oarecum un refugiu. E1 nu mai îmbrătisează sufletul, nu-l mai satisface, sau, într-un anumit fel, nu mai este în stare să călăuzească viata omului modern”.


În al cincilea si ultimul rând, în cadrul „Religiei Universale”, sau al „Noului Crestinism”, noi ne îndreptăm cu totii către aceeasi destinatie, indiferent de traditia religioasă din care provenim. Pentru Teillard de Chardin această destinatie este „Punctul Omega” situat dincolo de posibilitatea oricărei reprezentări. Pentru Vivekananda această destinatie este întruchipată de „OM”: „Întreaga umanitate se îndreaptă către poalele acelui loc pe care se află înăltat simbolul care nu este simbol, numele care este mai presus decât toate sunetele”.


Unde se va sfârsi această deformare a Crestinismului si triumful hinduismului? Vom avea pe „OM”[1] sau vom avea pe Omega (adică pe Hristos)?


[1] În text „OM” nu este luat în întelesul de om ca persoană, ci ca silaba sacră a hindusilor.

Lasă un comentariu »

Niciun comentariu până acum.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

