Cuviosul Seraphim Rose

Aprilie 13, 2008

Experienţele „din afara trupului” în literatura ocultă – Cartea tibetană a morţilor

Cuv. Serafim Rose

din „Sufletul după moarte”

Editura Tehnopress 2003

trad.: Prof. Gratia Lungu Constantineanu



Cartea tibetană a morţilor este o carte budistă din sec. al VIII-lea, care mărturiseşte despre tradiţia pre-budistă dintr-o vreme cu mult mai timpurie. Titlul tibetan al cărţii este „Eliberarea prin auz după moarte”, şi este prezentată de către editorul englez ca „un manual mistic pentru călăuzirea prin cealaltă lume, care este plină de multe închipuiri şi sălaşuri” (pag. 2). Cartea este citită lângă trupul noului răposat pentru ajutorul sufletului, pentru că, aşa cum spune chiar textul, „în ceasul morţii se ivesc multe închipuiri înşelătoare” (pag. 151).


Acestea, aşa cum spune editorul, „nu sunt vederi ale realităţii, ci nimic mai mult decât … (propriile) porniri ale minţii, care au luat chip întrupat (pag. 31). În etapele mai târzii de 49 de zile ale experienţelor de „după moarte”, care sunt prezentate în carte, se află vedenii atât ale zeităţilor „paşnice” cât şi ale celor „mânioase” – toate acestea sunt socotite înşelătoare, după doctrina budistă. (Vom arăta mai jos, în cercetarea firii acestui tărâm, de ce aceste vedenii sunt cu adevărat în mare măsură înşelătoare.) Sfârşitul acestui întreg fenomen este căderea, în sfârşit, a sufletului într-o „reîncarnare” (despre care, de asemenea, se va vorbi mai jos), pe care teoria budistă o socoteşte ca pe un rău care trebuie ocolit prin iniţiere budistă. Dr. C. G. Jung, vorbind despre această carte, crede că aceste vedenii sunt foarte asemănătoare înfăţişării lumii de după moarte din literatura spiritistă a occidentului modern – amândouă „dau o impresie urâtă despre întreaga deşertăciune şi banalitate a comunicărilor din „lumea duhurilor” (pag. 11). Sub două aspecte, sunt asemănări de netăgăduit între „Cartea tibetană a morţilor” şi experienţele trăite astăzi de oameni, iar acest lucru explică interesul Dr. Moody şi al altor cercetători pentru această carte. Mai întâi experienţa „din afara trupului” care se trăieşte în primele clipe ale morţii este în general aceeaşi ca aceea istorisită în experienţele de astăzi (la fel ca în literatura ortodoxă): sufletul răposatului se arată ca un „trup strălucitor iluzoriu” care poate fi văzut de către alte fiinţe cu fire asemănătoare, dar nu de către oamenii trupeşti. La început sufletul nu ştie dacă este viu sau mort. El vede oamenii din jurul trupului său, aude tânguirile celor de faţă, şi are toate însuşirile simţurilor. Are mişcări libere şi poate trece prinobiecte tari (pag. 98-100, 156-160). În al doilea rând, „în clipa morţii se vede strălucirea clară a unei lumini,” (pag. 89), pe care cercetătorii de astăzi o numesc „fiinţa de lumină”, şi care este descrisă de mulţi oameni.


Nu-i nici o pricină de îndoială că ceea ce se arată în Cartea tibetană a morţilor se bazează pe experienţa trăită „în afara trupului”. Dar vom vedea mai jos că starea adevărată de după moarte este doar una dintre aceste experienţe, şi trebuie să ne ferim să credem că orice experienţă „din afara trupului” este o descoperire a celor ce se întâmplă cu adevărat cu sufletul după moarte. Experienţele mediumurilor din apus pot fi de asemenea adevărate; dar ele, de bună seamă, nu transmit veşti adevărate de la morţi, aşa cum pretind ei. Este o asemănare între Cartea tibetană a morţilor şi Cartea egipteană a morţilor, care este cu mult mai timpurie. Cea din urmă prezintă sufletul după moarte ca suferind multe schimbări şi întâlnindu-se cu mulţi „zei”. Nu există nici o tradiţie vie a tălmăcirii acestei cărţi, oricum, chiar şi fără aceasta, cititorul modern poate să ghicească ceva din simbolismul ei. Potrivit acestei cărţi, răposatul ia pe rând chipul unei rândunele, al unui şoim de aur, al unui şarpe cu picioare de om, al unui crocodil, al unei flori de lotus, etc., şi întâlneşte „zei” neobişnuiţi şi fiinţe din alte lumi (cele „Patru maimuţe sfinte”, zeiţa hipopotam, felurite zeităţi cu capete de câini, şacali, maimuţe, păsări, etc.) Experienţele plăsmuite şi încâlcite ale împărăţiei de „după moarte”, aşa cum sunt înfăţişate în această carte, se află într-un contrast puternic cu claritatea şi simplitatea experienţelor creştine. Deşi poate că se bazează pe experienţe adevărate din „afara trupului”, această carte este la fel de plină de vedenii înşelătoare ca şi Cartea tibetană a morţilor şi de bună seamă, nu poate fi socotită ca o prezentare adevărată a stării sufletului după moarte.

1 comentariu »

  1. incetati sa va mai numiti sfinti, preacucernici etc. Cu exceptia catorva slujitori ai lui Hristos, ceilalti sunteti niste banali functionari ignoranti si limitati care nu sunteti in stare sa vindece nici macar un guturai cu credinta pe care o aveti.
    invatati sa-i apreciati si respectati pe toti ceilalti, religiile lor si cultura lor. Dumnezeu ii protejeaza si pe ei chiar daca sunt de alta religie si se pot mantui nu doar prin crestinism, ci printr-o inima sincera. atat. Dumnezeu nu este Occidental ci este iubire, acceptare, rabdare si lumina. toti sunt fiii aceluiasi Tata. iar celelalte religii sunt doar cai diferite pentru Adevar.
    Trebuie sa acceptat ca exista si alte opinii nu doar biserica crestina care isi trage puterea, influenta si averea de pe urma unui Om simplu care a murit pentru noi pe o Cruce. Nu avea nici masterate, doctorate etc ( nu fac aluzie la Serafim R.) ci la toti cei care isi aroga titluri, se imbraca frumos in aur si argint si au niste burti mari…de la atata post. In concluzie, nu mai denigrati alte religii, pentru simplul motiv ca nu aveti acest drept in lipsa sacrifiiului personal.
    Cu consideratie,
    redsin- ortodox budist etc.

    Comentariu de redsin — August 3, 2010 @ 9:55 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com.

%d blogeri au apreciat asta: