Unele din comentariile pe marginea articolelor publicate de către diac. Sorin Mihalache in ziarul Lumina (15 feb, respectiv 20 feb a.c.) au susţinut că de fapt argumentele cuv. Serafim Rose cu privire la creaţionism ar fi şubrede. Mai mult au indicat drept lectură obligatorie articolul diac. Andrei Kuraev (teolog la cea mai importanta academie de teologie din Rusia), care ar arăta că de fapt ortodoxia este şi peste creaţionism şi peste evoluţionism.
Din fericire, articolul diac. Kuraev este disponibil sub forma unui studiu care însoţeşte cartea dr. Alexandros Kalomiros, „Sfinţii Părinţi despre originile şi destinul cosmosului şi omului” (Editura Deisis, Sibiu, 2003). Din păcate, dr. Kalomiros este acelaşi doctor grec care apare şi în cartea cuv. Serafim Rose „Cartea Facerii, Crearea lumii, şi omul începuturilor”. Şi spun din păcate pentru că dr. Kalomiros este exponentul curentului denumit şi evoluţionism creştin.
Desigur că părerile dr. Kalomiros ca şi răspunsul cuv. Serafim Rose nu ar putea fi expuse decât prin mai multe postări pe acest blog, dar câteva citate din cartea „Viaţa şi lucrările Pr. Serafim Rose”, ediţia a II-a, sunt edificatoare:
„Părintele Gherman şi Părintele Serafim au primit o epistolă de patruzeci de pagini de la Kalomiros. „Trebuie să mărturisesc”, scria pr. Serafim, „că este mult mai şocant decât ne aşteptam – să expui învăţătura evoluţionistă nici măcar înfrumuseţată ori aranjată, încununată cu <<animalul evoluat Adam>>, şi <<cel ce tăgăduieşte evoluţia tăgăduieşte Sfintele Scripturi>> Într-un fel suntem totuşi mai curând mulţumiţi, căci acum am aflat pentru prima dată un respectabil evoluţionist ortodox care acceptă să spună pe faţă lucruri pe care alţii, cred eu, se tem să le rostească cu glas tare, de temă de a nu sminti <<conştiinţele slabe>> aflate sub <<influenţe occidentale>>”.
Ultima parte a scrisorii pr. Serafim se ocupa de problema cea mai importantă pe care teoria evoluţiei o pune teologiei ortodoxe: natura omului şi, în particular, natura omului întâi-zidit, Adam. Dr. Kalomiros, încercând să pună de acord relatarea Facerii cu ideile evoluţioniste, afirmase că omul „nu este în mod firesc chipul lui Dumnezeu. În mod firesc el este un animal, o fiară evoluată”. După dr. Kalomiros, la un anumit stadiu al evoluţiei omului, când omul a fost insuflat cu har, ceea ce l-a transformat din animal în om, „fără a schimba o singură trăsătură anatomică a trupului său, fără a schimba o singură celulă” Însă, aşa cum arăta pr. Serafim, o asemenea concepţie este contrară învăţăturii Sfinţilor Părinţi, care învăţau că omul a fost zidit după chipul lui Dumnezeu din însăşi firea sa; că firea sa de la început era nepătimaşă şi virtuoasă; că trupul şi sufletul au fost zidite deodată; că fusese zidit în har încă de la început; că trupul lui era nestricăcios la început; şi că firea sa s-a schimbat prin cădere; şi că firea sa s-a schimbat prin cădere.”
Din păcate, opera dr. Kalomiros a fost promovată în Romănia, pr. Ioan Ică spunând în finalul prefaţei la cartea apărută la ed. Deisis (şi editată de pr. Ioan Ică jr.) că: „Într-un context în care transmiterea credinţei creştine ortodoxe este o urgenţa misionară, dar este pusă serios în criză nu numai de ideologii sau gnoze anticreştine, ci şi de schematismul abstract, de eticismul utilitarist sau exacerbările pietiste ale unui „creştinism” schizofrenic şi crispat defensiv. Eseurile doctorului Kalomiros şi ale remarcabililor tineri teologi ortodocşi din noua generaţie cum sunt diaconul Andrei Kuraev şi preotul Doru Costache se pot constitui nu în ultimul rând pentru preoţi şi profesorii de religie într-o binevenită terapie purificatoare a discursului catehetic şi a pedagogiei religioase a Bisericii.”
Şi astfel ajungem la diac. Kuraev, profesor la Academia teologica din Moskova(din 2004) precum si la Institutul teologic ortodox Sfântul Tihon din Moskova(din 1997) şi autor a peste 18 volume de teologie. Studiul său, „Ortodoxie şi creaţionism. Răspuns lui Seraphim Rose”, însoţeşte cartea dr. Kalomiros.
Din nefericire, ceea ce vedem nu este decât o reafirmare a tezelor dr. Kalomiros într-un mod mai sofisticat, dar şi folosind mult mai des surse patristice. Nu mi-am propus să intru în detalii în această postare în argumentele domniei sale, însă câteva pasaje ilustrează, cred, foarte bine opinia ca diac. Kuraev este adeptul unui evoluţionism creştin.
Domnia sa începe prin a afirma că punctul de vedere al fundamentaliştilor protestanţi are rădăcini sectare. El spune că: „Aceşti creaţionişti luptă nu numai împotriva unei înţelegeri ateiste a procesului evoluţiei ci, în general, împotriva posibilităţii evoluţiei însăşi. Pentru ei, lumea preumană nu e mai veche decât şase zile luate în sens literal. Pământul nu e în stare de nici o dezvoltare evolutivă, nici măcar ca răspuns la o chemare din partea Creatorului său”.
După părerea sa, ”apariţia vieţii în cartea Facerii este în acelaşi timp o evoluţie (întrucât pământul produce plantele şi organismele simple), precum şi un „salt spre viaţă” care apare din porunca lui Dumnezeu.”
Mai mult, diac. Kuraev afirmă că „Ortodoxia nu are nici o bază textuală, nici una doctrinară pentru a respinge evoluţionismul”
Desigur că articolul diac. Kuraev ar merita o analiză mai în detaliu, pe care sper să o pot realiza, cu ajutorul lui Dumnezeu. Ideea însă care reiese din ceea ce am prezentat anterior este că ideea evoluţionistă este mult mai puternică decât am fi crezut.
Din păcate, vedem cum, treptat, intuiţiile cuv. Serafim Rose, sau poate înainte-vederea, încep să se împlinească. Ieromonahul Damaschin nota în „Cartea Facerii, Crearea Lumii şi Omul Începuturilor”:
„Când marxismul cade, perechea sa, darwinismul, este destinat să continue procesul. Totuşi, cum învăţa Părintele Serafim, cele două nu au fost destinate a fi scopuri în sine. în decursul apostaziei dirijate de vrăjmaşul mântuirii noastre, ele sunt doar vehicule prin care să se nimicească credinţa în Dumnezeu a creştinătăţii tradiţionaliste, pregătind astfel calea pentru ceea ce Părintele Serafim numea „religia viitorului”. Anti-tradiţionalismul şi anti-creştinismul comunismului marxist şi evoluţionismului darwinist slujesc doar ca pregătire pentru ceva mult mai rău: un creştinism anti-tradiţionalist şi contrafăcut care să amăgească, de va fi cu putinţă, şi pre cei aleşi (Mat. 24, 24).
Aşa cum noul globalism - fără o înfăţişare spirituală - este pasul următor după comunismul ateu, tot aşa şi un nou evoluţionism, „spiritualizat”, este pasul următor după darwinismul vechii şcoli. În acest punct, credea Părintele Serafim, ştiinţa se va combina cu religia spre a forma o unică sinteză universală evoluţionistă.
Ideea de evoluţie nu va muri o dată cu trecerea marxismului şi darwinis-mului materialist, ci va continua să pregătească omenirea pentru religia viitorului. Aceasta fiindcă evoluţionismul e mai mult decât o încercare de a explica originea universului fără a face referinţă la Dumnezeu. Separată de contextul materialismului ştiinţific, evoluţia este un element inerent al viitorului asalt împotriva tradiţiei ce va da impresia că satisface interesul religios al omului. „Poate”, scria Părintele Serafim, „ea este adevărata cheie (intelectuală) a asaltului asupra Bisericii, a însăşi filosofiei (căci există aşa ceva !) viitorului Antihrist. “
Este interesant de notat aici că în Cursul de Supravieţuire Părintele Serafim a aşezat lecţia despre Evoluţie în secţiunea intitulată „Noua Religie.” Dar nu pe Charles Darwin, cu concepţia sa extrem de mecanicistă, îl vedea ca înainte mergător al Noii Religii. Ci mai curând pe Teilhard de Chardin, care a încercat să combine ştiinţa evoluţionistă cu spiritualitatea evoluţionistă. „Teilhardismul”, scria Părintele Serafim, „este «creştinismul» (şi «ortodoxia») viitorului, sau mai curând fundamentul său metafizic.” Părintele Serafim îl numea pe Teilhard atât „prorocul”, cât şi „predecesorul” lui Antihrist.”
[...] dedicat parintelui Seraphim Rose: Pericolul “evoluţionismului creştin” - raspuns la sminteala facuta in ziarul [...]
Pingback by Razboi întru Cuvânt » Recomandari ortodoxe 25 februarie — februarie 25, 2008 @ 1:50 pm
Evolutionismul este bun in sine, dar a fost corupt de mediul intelectual materialist in care a aparut.
Eu am schitat, pe blogul meu, o varianta evolutionista perfect acceptabila si de ortodocsi - cu conditia sa nu fie habotnici:
http://pseudomorfoze.wordpress.com/2008/02/20/adevarata-evolutie/
Comentariu by Anodos — februarie 25, 2008 @ 2:46 pm
Evolutionismul nu are cum sa fie bun in sine, este doar o ipoteza, cel mult, care este infirmata de alte probe si dovezi stiintifice. O ipoteza poate sa fie doar valida sau invalida, si asta nu in abstracto, ci referitor la testari practice. Inselatoria tocmai aici se gaseste - in faptul ca evolutionismul este prezentat ca o stare de fapt incontestabila. Pur si simplu este incorect metodologic sa prezinti o ipoteza cu privire la aparitia vietii pe pamant ca o certitudine. Si asta nu o spun eu, ci filosofi ai stiintei si ai metodei stiintifice.
Comentariu by Anonim — februarie 25, 2008 @ 6:23 pm
VA RUGAM SA POSTATI IN WEB SITE SI OPINIILE CARE NU SUNT DE ACORD CU ALE DUMNEAVOASTRA, DACA VRETI SA FIE DIALOG.
MULTUMESC!
De ce ar fi Serafim Rose singura autoritate in domeniu?
Iată:
“A fost multa discutie daca aceste zile ale Creatiei sunt zile obisnuite, cum intelegem noi astazi, sau niste perioade pe care autorul textului biblic, neavand un cuvant potrivit, le-a numit zile. Parerea care se bucura de mai multa acceptare este ca prin zilele creatiei trebuie sa intelegem niste perioade sau etape ale creatiei divine. In sprijinul acestei pareri sta chiar textul biblic care numeste zile chiar si perioadele dinaintea crearii soarelui si lunii care dau masura masura unei zile. (…) Majoritatea vechilor scriitori bisericesti a vazut in cele sase zile ale creatiei sase orinduiri temporale in care s-au produs lucrurile create in ordine succesiva” (Pr. Prof. Atanasie Negoita, Teologia Biblica a Vechiului Testament, Editura Sofia, 2004, p. 65)
Mai departe:
“E asadar evident ca zilele de care vorbeste Biblia nu sunt cele ce se masoara dupa rasaritul si apusul Soarelui; ele nu dureaza 24 de ore cat rotatia pamantului in jurul axei lui. Este vorba de zilele lui Dumnezeu si nu de zilele oamenilor. De aceea Sf. Apostol Petru ne spune: O singura zi inaintea Domnului este ca o mie de ani si o mie de ani ca o singura zi (II Petru 3, 8)” (CATEHISMUL ORTODOX, Alcatuit sub indrumarea IPS Meletie Mitropolit al Bisericii Ortodoxe Grecesti din Franta, IPS Antonie de Suroj, Episcop Ortodox din Anglia, tradus de Parintele GALERIU, publicat la HARISMA, 1992, p, 28)
Creationismul stiintific este un “raspuns fundamentalist” de aceiasi factura ca evolutionismul.
Puneti mana si cititi! Va recomend ANDREI KURAEV ORTODOXIE SI CREATIONISM - un raspuns lui SERAFIM ROSE.
ANDREI KURAEV, este CU BINECUVANTAREA PATRIARHULUI ALEXEI AL MOSCOVEI, profesor de teologie la FACULTATEA DE TEOLOGIE a Universitatii Ortodoxe Sf. Ioan Teologul si autor a peste 18 volume de teologie.
Lexiconul grec, Dictionarul Biblic si ale o gramada de carti arata ca ziua biblica nu are 24 de ore.
Voi tot ii dati cu Serafim Rose?
by Vlad Ionescu februarie 21, 2008 at 11:17 pm
#
„Şi s-a făcut seară şi s-a făcut dimineaţă, adică durata unei zile şi a unei nopţi. Scriptura nu le-a numit încă zi şi noapte, ci le-a numit pe amândouă cu numele părţii mai principale. Acest obicei îl vei găsi în toată Scriptura; în măsurarea timpului, Scriptura numără zilele, nu şi nopţile împreună cu zilele. Aceasta este pricina că începutul timpului n-a fost numit de Scriptură ziua întâia, ci: zi una, ca şi din numirea ei să i se vadă înrudirea cu veacul. În chip propriu şi natural, ziua întâia a fost numită una pentru a arăta unicitatea veacului; că veacul nu are părtăşie cu altceva.” (Sf. Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, Omil. a II-a, VIII, în PSB, vol. 17, p. 95-96)
Dar si psalmistul spune ca „o mie de ani înaintea Domnului sunt a o zi şi o zi e ca o mie de ani”
O fi interpretarile lui Serafim Rose mai tari decat ale sfintilor?
by Cristi B februarie 21, 2008 at 11:30 pm
#
Sper sa aveti onestitatea sa mai puneti si alte pareri aici. Ca daca faceti cenzura, va nu mai este de cinste discutia ci doar pricina de monolog.
by Cristi B februarie 21, 2008 at 11:34 pm
#
Interesant, foarte interesant materialul lui ANdrei Kuraev.
Multumim Domnul B. Cristi pentru recomandare.
Ortodoxia nu este nici cu evolutionisti si nici cu creationisti, respingadu-le pe ambele si depasindu-le pe ambele.
Vechimea pamantului nu are nimic cu evolutionismul. Ceea ce este periculos in teoria evolutionismului nu este vechimea Pamantului, si felul cum au aparut speciile.
E foarte bun studiul acesta al lui KURAEV. Omul stie ce scrie, insa cred ca subiectul depaseste pe multa lume, si e greu de inteles daca nu este cineva foarte pregatiti in scrierile patristice. Probabil de asta si diac. Sorin e atacat. Trebuie multa lectura ca sa intelegi.
KURAEV, care e si foarte argumentat, si e teolog la cea mai importanta academie de teologie din Rusia, il demonteaza cu texte din Parinti pe Serafim Rose. Dar nu e nici evolutionist, aratand ca ortodoxia e peste ambele. Si ca parintii nu fac deloc referire la stiinta. Ia uitati ce scrie;
“Faptul ca Sf. Vasile cel Mare a folosit cunostintele enciclopediceale epociiale epocii sale nu înseamnă că, în numele unui mare sfânt, ştiinţele naturale ale secolului IV-lea d. Hr. trebuie canonizate şi integrate pentru totdeauna ca parte a teologiei ortodoxe.”
Eu la facultate am invatat ca Sf. Scriptura nu are niciodata un singur nivel de interpretare, adica cel literal. De fapt, chiar Sf. Ioan Gura de Aur avertizeaza ca Moise a scris unor oameni simpli, cartea Facerii, nicidecum unora avansati spiritual, asa incat a trebuit sa-si imbrace discursul in limbajul celor trupesti (Omilii la Facere, II, 2)
Lectura literala, intr-un mod asa exclusivist, cu 24 de ore, nu e deloc specifica sfintilor parinti. Ar trebui sa mai cititi Sf. Maxim care da zeci de interpretari unui singur pasaj din Scriptura, fara sa spuna ca unul e mai important decat altul.
Eu cred ca e o mare lipsa de cuviinta sa va apucati sa spuneti cine ce sechele are, si ce greseli are, si ce mici erezii face. A fost oraznicie cum ati abordat dialogul cu autorul articolului, ca si cum era un analfabet al credintei si trebuie sa-l scoliti dumneavoastra. “se indoapa” cu idei evoltuioniste? Asta este ton si abordare, domnule cititor? Trebuie sa fie multa obraznicie, si constiinta ca toata dreapta credinta s-a adunat la matale, si ca ati mai ramas cativa credinciosi care apara Biserica, in rest se prabuseste cu totul…
Iar de ceilalti? Pai nu stiu, cred ca Domnul Cristi a mai dat ceva exemple, la fel si eu… Peste tot unde nu vedeti ca ziua are 24 de ore, si Pamantul poate fi mai vechi de 7000 de ani, e evolutionism. Si daca unul ca Pr. Negoita sau Pr. Galeriu sau altii au scris despre asta, probabil “saracutii nestiutori” au preluat idei evolutioniste fara sa stie, dinafara… Da asa de naivi si de nestiutori o fi fost ei?
In ce secol s-a scris catehismul acela? Ei nu stiau de asta? Dumneavoastra spuneti ca-i greseala, sau omisiune, dar oamenii acestia asa l-au scris… Chiar asa sus ati ajuns in cele duhovnicesti, incat scrutati orizontul si le spuneti tuturor cam ce erezii ii pasc, si pe unde gresesc in teologie?
AM pierdut vremea citind si articolele celelalte si astea… Nu am vazut nicaieri o dorinta de a dialoga, ci numai un monolog si un autor invocat pana la oboseala… Spuneti ca unii sunt unilaterali, dar dumneavoastra sunteti de-a dreptul inflexibil. Pana la urma ati ramas vreo cativa credinciosi adevarati, si in rest cam toti au scapari evolutioniste….
Dar o parte buna in ceea ce a scris diac. Mihalache ati vazut? Ca altii au vazut. Si cum e cu barna si cu paiul?
Si pe episcopi ii indreptati in credinta, si pe Parintele Galeriu, si pe Pr. Negoita, si pe Psalmist… E si multa obraznicie, nu doar lipsa de respect.
Parintelui Diacon Sorin Mihalache, cu felicitari!
“Dar daca cineva nu e interesat in dobandirea reputatiei de super-ortodox intre prieteni care gandesc la fel cu el, ci incearca sa-i conduca pe oamenii aflati inca departe de Biserica in pragul ei, ar fi mai bine sa ne refuzam bucuria proclamarii rigorii si corectitudinii noastre si a condamnarii celorlalti ca eretici.”
Trebuie cititi mai multi autori crestini, si mai multi teologi ortodocsi, ca nu a lasat Dumnezeu lumea doar la indrumarile Pr. Serafim Rose. Nici pe Parintele Cleopa nu-l invocam asa, peste toti sfintii. Nici nu e ortodox sa ne tinem de invatatura unuia si celorlalti sa le cautam nod in papura! In ortodoxie e comuniunea sfintilor. Adevarurile de credinta sunt cele ce “s-au crezut si marturisit dintotdeauna si de pretutindeni ca fiind adevarate” nu de catre unul singur.
Nici nu mai pierd timpul pe aici, ca dumneavoastra nu ati progresat deloc in dialogul asta! Nu ati invatat nimic, de la nimeni. Asta inseamna ca ori sunteti mai destept decat toata lumea, ori aveti parerea ca sunteti singurul drept - credincios.
by Vlad Ionescu februarie 22, 2008 at 3:29 pm
Comentariu by Vlad Ionescu — februarie 25, 2008 @ 11:05 pm
Imi place mult cum scrie in general Cuviosul Seraphim Rose.asta inseaman ca il admir, dar nu inseammna ca sunt de acord cu toate ideile dumnealui.
Comentariu by ihtys — februarie 25, 2008 @ 11:52 pm
si daca d-ta ai parerea ca ai dreptate, chiar crezi ca ai?
nu e al meu si nici al tau sa interpretezi scripturile, caci s-ar putea sa ajungem acolo unde nu ne dorim ,nici unul dintre crestini.
Ideea este aceasta: Ori crezi cu totul(toata dogma crestin ortodoxa),ori crezi numai jumate si atunci nu te poti numi ortodocs. Aici ai citat numele unor luptatori impotriva ortodoxiei,a unora care si-au expus ,de fapt supozitiile lor, conceptele lor,interpretarile lor. Eu, sincer, prefer sa ii cred pe parintii cei sporiti duhovniceste ,pe care ni i-a dat Dumnezeu acum,in aceasta apostazie generala, decat sa ma conduc dupa niste renegati ai bisericii.. sa auzim de bine!
Comentariu by cristina catrina — februarie 26, 2008 @ 1:25 pm
Doamna Cristina,
Faptul ca lumea are 7000 de ani nu este o dogma. Dogmele sunt in Crez.
Vlad Ionescu
Comentariu by vlad ionescu — februarie 26, 2008 @ 4:13 pm
Salutare!
Am citit articolul si parerile exprimate inaintea mea. Imi exprim si eu parerea, poate e de folos cuiva.
Eu cred ca Dumnezeu a creat totul deplin. Nu vad de ce ar fi trebuit omul sa evolueze din altceva.
Facere 2:7 Atunci, luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie.
Deci a aparut din pamant, intr-o clipita, o fiinta vie, dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Daca omul ar fi evoluat din altceva, eu nu cred ca s-ar mai fi putut numi dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu si nici nu cred ca ar mai fi avut cinstea cuvenita.
Mai cred de asemenea ca Dumnezeu are grija in continuare de tot ce se intampla. Aceasta ar explica specii noi aparute pe care Dumnezeu poate sa le creeze direct, fara evolutie.
Ioan 5:17 Dar Iisus le-a răspuns: Tatăl Meu până acum lucrează; şi Eu lucrez.
Iisus spune: “Nici un fir din părul capului vostru nu va cădea fără ştirea lui Dumnezeu”
Si altele, de unde eu inteleg foarte clar ca Dumnezeu are grija in continuare de lumea aceasta si nimic nu se intampla fara ca El sa stie.
Eu nu cred in evolutie, cred in adaptare. Adaptarea la mediu putem sa o observam toti, evolutia inseamna transformarea unei specii in alta.
Alt argument pe care il aduc este: evolutia implica moarte, implica lupta pentru supravietuire.
Dar in Biblie se spune clar: plata pacatului este moartea, moartea a intrat printr-un om si a intrat si in creatie tot datorita omului.
Gen 2:17 Iar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci, în ziua în care vei mânca din el, vei muri negreşit!
Rom 5:12 De aceea, precum printr-un om a intrat păcatul în lume şi prin păcat moartea, aşa şi moartea a trecut la toţi oamenii, pentru că toţi au păcătuit în el.
Rom 6:23 Pentru că plata păcatului este moartea, iar harul lui Dumnezeu, viaţa veşnică, în Hristos Iisus, Domnul nostru.
Sper ca raspunsul meu sa va fie de folos.
Valentin
Comentariu by Valentin — februarie 27, 2008 @ 8:22 pm
Exista doua moduri de a reactiona in fata realitatii:
-a accepta Creatia ex nihilo, asa cum o descrie Geneza (Sfintii Parinti interpreteaza in primul rind literal -parintele S. Rose furnizeaza suficiente detalii in acest sens-, pentru ca Biblia, in ansamblul ei, inclusiv Geneza este o relatare istorica, apoi spiritual, duhovniceste)
-a nu accepta creatia din motive de orgoliu si mindrie (faptul ca strict rational nu putem intelege creatia din nimic sau faptul ca nu ne suntem proprii stapini): aceasta inseamna, obligatoriu sa reducem totul la lumea creata si sa ajungem inevitabil la evolutionism, adica la auto-determinare.
Evolutionismul este credinta ateului si filosofia lui Lucifer; este razvratire impotriva Creatorului.
Constiintele cu tendinte rationalist-atee aluneca inevitabil catre evolutionism.
In alta ordine de idei denuntarea erorilor evolutioniste (pretins stiintifice) sunt suficient de clar afirmate prin pozitia creationismului stiintific ilistrata suficient de bine de parintele S. Rose. Iar faptul ca initiativa aceasta vine din zona protestanta nu e nici o problema pentru ca e vorba de un demens de factura stiintifica pe care il evaluam rational, logic si experimental.
Comentariu by MihaiC — martie 7, 2008 @ 8:50 pm